Eindelijk een reisverslag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lonneke Holling - WaarBenJij.nu Eindelijk een reisverslag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Lonneke Holling - WaarBenJij.nu

Eindelijk een reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

04 Augustus 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi, hoi!

Na lange tijd zal ik nu eindelijk maar eens iets van me laten horen. Ik ben immers al over de helft van mijn reis. Helaas heb ik tot nu toe geen internet gehad, maar vanavond zag ik even de kans om een internet café op te zoeken. Hopelijk werkt de computer hier goed genoeg om ook nog wat foto's toe te voegen.

Op 11 juli ben ik vertrokken naar Zuid-Korea. Na een goede vlucht tijdens welke ik al typisch Koreaans eten kreeg, Bibimbap (inclusief uitleg over hoe ik het moest eten) ben ik op 12 juli daar 's middags aangekomen. Ik zat in een leuk hostel vlakbij het winkelgebied op een kamer met twee gezellige Chinese meisjes.

Zuid-Korea is een apart land. Aan de ene kant is het heel modern, maar aan de andere kant ook helemaal niet. Het leuke vond ik dat er vaak op de ene straathoek de hoogste wolkenkrabbers staan, terwijl het aan de overkant van een zooi is met hele simpele gebouwen enzo. Ook kan je bijna nooit wc's doorspoelen met toiletpapier wat me nogal opviel.

Zuid-Koreanen zijn trouwens heel vriendelijk. Zodra ik de bus uitstapte en m'n hostel opzocht, werd m'n kaart al uit mijn handen getrokken en wees iemand me waar ik moest zijn. Dat ging met handen en voeten, want hij sprak geen woord Engels - net zoals de meeste Koreanen - en ook al had ik zelf inmiddels al uitgevonden waar ik moest zijn, het was toch leuk.

In mijn 4 dagen in Seoul heb ik vooral veel van de stad gezien. Ik heb paleizen bezocht, door winkelstraten gelopen (waar ik totaal niets gekocht heb!), traditionele Koreaanse huizen gezien, markten bezocht en heel veel Koreaans eten op straat uitgeprobeerd.

Mijn laatste dag in Zuid-Korea heb ik een tour genomen naar de grens met Noord-Korea. Dat was heel apart. Het eerste wat we moesten doen toen we in het VN-kamp aankwamen was een formulier ondertekenen waarin stond dat ze niet verantwoordelijk waren als we gewond raakten of gedood werden tijdens ons bezoek. Het begon dus al behoorlijk apart en dit formulier hebben we na afloop meegekregen als souvenir. Tijdens de tour heb ik veel Noord-Koreanen gezien. De meesten waren toeristen die op dat moment de andere kant van de grens bezochten en de rest waren de militairen die de grens bewaakten. De Zuid-Koreaanse militairen die aan onze kant van de grens stonden, staan de hele dag in taekwando positie en worden verwacht niet te bewegen. Technisch gezien ben ik ook op Noord-Koreaans grondgebied geweest, want we zijn een gebouw in geweest wat bij Noord-Korea hoort. Ik kan nu dus ook zeggen dat ik daar geweest ben haha.

Oke, genoeg over Zuid-Korea. Inmiddels ben ik alweer 2,5 week in Siem Reap, Cambodja waar het ook erg leuk is. Ik vind het een geweldig land.

Doordeweeks vertrek ik elke dag om 8 uur naar school en kom daar na een uur-durende tuk-tuk rit rond kwart voor 9 aan. Daar geef ik dan van 9 tot 10 en van 10 tot 11 samen met 'teacher Salun' Engels aan kinderen tussen de 6 en 12 ongeveer. Die zitten allemaal in dezelfde klas. De verschillende klassen hebben namelijk wel allemaal andere niveaus, maar binnen zo'n klas kan het leeftijdsverschil toch redelijk groot zijn. Van 11 tot 12 hebben we dan pauze en om 12 uur eten we. Dat is altijd typisch Khmer en natuurlijk ook altijd met rijst. In de middag doen we weer hetzelfde als in de ochtend en om 4 uur vertrekken we weer terug naar huis.

De kinderen komen allemaal uit en om het dorpje daar vandaan en zijn daardoor vrij weinig gewend. De meesten zullen de stad nog nooit gezien hebben. Daardoor zijn ze in het begin redelijk terughoudend, maar als ze eenmaal aan je gewend zijn geraakt, zijn ze heel lief. Je wilt niet weten hoeveel tekeningen ik al gekregen heb. Als we met de tuktuk naar en van de school wegrijden roepen de kinderen ons ook altijd en zwaaien ze naar ons. De leraren op school zijn ook erg gezellig, dus ik heb het naar m'n zin.

Toen ik aankwam waren we nog met een stuk of 12 vrijwilligers, verdeeld over verschillende scholen, maar inmiddels zijn we nog maar met z'n tweeën. We werken wel op dezelfde school, dus dat is leuk, maar de andere vrijwilligster, Trish, vertrekt morgen, dus dan blijf ik alleen op school achter. Wel komt er als het goed is morgen een nieuwe vrijwilligster aan.

Naast Engels geven heb ik op school inmiddels ook al schoenen uitgedeeld, geverfd, en zelfs een team van artsen en verpleegsters geholpen dat vorige week naar het dorp kwam om kinderen te helpen en van medicijnen te voorzien. Dat was een hele bijzondere ervaring met moeders (soms vaders of oma's of opa's) en kinderen die de halve dag op de grond te wachten zaten tot het hun beurt was. Ik heb de hele dag kinderen gemeten en gewogen. Er waren eeen paar hele schattige baby'tjes bij haha!

Vanmiddag hebben we op school Westers gekookt voor de leraren, als afscheid voor de andere vrijwilligster. Zij komt uit Nieuw-Zeeland en had bedacht dat we tosti's, croissants, toastjes en eiersalade zouden eten. Het was erg geslaagd. Ze vonden het heerlijk.

Ik heb nog veel, veel meer bijzondere dingen over school te vertellen, maar dat moet later maar een keer, want dit verslag wordt al veel te lang!!

Ooh ja, één ding! Vorige week zijn we een keer de rijstvelden in gegaan die overal om de school heen zijn. Daar waren mensen rijst aan het planten en wij hebben ze geholpen. Dus ik heb op mijn blote voeten door het water gelopen en rijst geplant! Het was nog best moeilijk, maar het was echt geweldig!

In de weekenden en 's avonds heb ik ook al van alles gedaan. Zo hebben we een weekend een andere stad bezocht en de 'bamboetrein' genomen, ik heb een deel van de tempels van Angkor bezocht (Angkor Wat nog niet), en ook ben ik naar het circus, het landmijnen museum en de vlindertuin geweest.

Sorry voor dit ontieglijk lange verslag, wat overigens waarschijnlijk geen verrassing is. Ik ben bang dat dit misschien wel eens mijn enige reisverslag zou kunnen zijn, want ik weet niet of ik nog een keer de tijd heb.

Hopelijk hebben jullie een leuke zomer, in ieder geval!

Liefs, Lonneke

  • 04 Augustus 2014 - 14:59

    Jaap En Annemieke :

    Wat een ervarings weer Lonneke, leuk hoor. Nog veel,plezier daar.

  • 04 Augustus 2014 - 15:29

    Anneke:

    Had natuurlijk al verhalen gehoord maar zoals je het beschrijft gaat het nog meer leven! Veel plezier nog de komende tijd.

  • 04 Augustus 2014 - 16:15

    Mamma:

    Lieve Lonneke, jouw verhalen kunnen nooit lang genoeg zijn, want het is heerlijk om zo iets van je ervaringen mee te beleven! Intussen weet je ook al van ons keine mormeltje, het gaat steeds beter met hem!
    Dikke knuffel, mamma.

  • 04 Augustus 2014 - 16:20

    O&O:

    Fijn, om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en bovendien nog zinvol bezig bent ook!
    Onze complimenten voor je uitvoerig "verslag".
    Eigenlijk een beetje jammer dat je over enkele weken daar weer weg moet, maar het leven gaat verder!
    Wees moedig en hou vol (maar kijk uit met oversteken!).
    Lfs,O&O.

  • 04 Augustus 2014 - 18:03

    Bettie:

    Hey Lonneke,
    Fantastisch! al die belevenissen, zeg. Wat maak je toch weer veel mee.
    Heel leuk om te lezen en jou verslag is echt niet te lang hoor!
    Nog een hele fijne tijd daar en geniet van je nieuwe ervaringen en
    uitdagingen.
    Veel liefs uit Dieren!i

  • 04 Augustus 2014 - 18:41

    Pappa:

    Als het lesgeven niets voor jou is kan je toch misschien nog wat in de medische wereld gaan doen. Het verslag kan nooit te lang zijn. Ik vind het fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Geniet de komende week nog maar met volle teugen, want het duurt weer een hele tijd voor je weer zo'n reis kunt maken

  • 04 Augustus 2014 - 18:47

    Phia Wennekes:

    Wat een bijzondere en boeiende reis . Leuk om te lezen.

  • 04 Augustus 2014 - 19:11

    Andrea Van Wieringen:

    Hi Lonneke,

    Leuk om te lezen en bijzonder allemaal.Je hebt het behoorlijk druk. Nog veel plezier daar.

    Groetjes
    Andrea en AAd

  • 04 Augustus 2014 - 19:18

    Eef:

    Dóórschrijven, vooral dóórschrijven!! Echt, we krijgen er zeker niet genoeg van! En als je alweer moet aankondigen dat dit misschien wel het enige verslag kan zijn........... Heel graag nog een paar regeltje, het hoeft niet veel tijd te kosten, maar wel een internetverbinding natuurlijk! ............zóóó herkenbaar! Liefs en kus van mij!

  • 28 Augustus 2014 - 19:02

    Iet:

    Hoi Lonneke,Net je reisverslag gelezen.Super.Krijgen we nog meer te horen van je.
    gr.Iet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

De wereld rond, beetje bij beetje!

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 49447

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 25 Januari 2016

Stage Vietnam

11 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Cambodja 2014

09 Maart 2013 - 22 Juni 2013

Au Pair Spanje

12 Augustus 2010 - 29 Juni 2011

Highschool jaar Amerika

Landen bezocht: