Eerste week - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lonneke Holling - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lonneke Holling - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

24 September 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hoi hoi allemaal,

Ik ben hier inmiddels alweer bijna anderhalve week, dus ik dacht kom, laat ik maar eens gaan doen wat ik beloofd had en een reisverslag schrijven.

Ik ben maandagochtend 14 september samen met papa en mama vroeg naar Düsseldorf vertrokken, vanwaar ik vloog. Ik heb een prima reis gehad met twee tussenstops in Abu Dhabi en Bangkok. Natuurlijk had ik weer eens een schaar bij me, die natuurlijk ook alweer eens in mijn handbagage zat. Hier kwamen ze dit keer echter pas achter toen ik voor de derde keer in Bangkok door de beveiliging ging. Maar Thai zijn aardig, dus meneer de beveiliger kon het me wel vergeven.

Eenmaal in Vietnam aangekomen had ik geluk. Ik had binnen 20 minuten mijn visum. Meestal schijnt het minstens een uur te duren (soms uren), dus dat zat lekker mee. Ik moest zelfs nog wachten op de persoon die me opkwam halen. Maar geen probleem, het was heerlijk weer, dus ik ben boven op m'n koffer gaan zitten en heb een beetje mensen gekeken.

Vorige week donderdag ben ik meteen aan m'n stage begonnen. Ik kan niet zeggen dat het hard werken was, want echt.. de eerste paar dagen waren vreselijk saai. Drie dagen lang is het enige wat ik gedaan heb, facebook pagina's volspannen met advertenties/artikelen om reclame te maken voor het bedrijf. Ik werd helemaal gek, maar oké.. Dat ik zo weinig te doen had, kwam waarschijnlijk door het feit dat mijn stagebegeleider/baas/eigenaar van het bedrijf al tijdens mijn eerste werkdag plotseling terug naar Zwitserland moest, waar hij vandaan komt, en dat de rest van de werknemers niet helemaal wisten wat ze nou met mij aan moesten.

Inmiddels is mijn baas nog steeds niet terug, maar is het al wel een stuk leuker! De andere werknemers zijn allemaal Vietnamees. Er werken 4 (gehandicapte) IT-mensen en 1 meisje die eigenlijk verantwoordelijk is voor alles behalve het IT-gedeelte. Met haar kan ik het goed vinden. Met de IT'ers ook wel, maar communiceren met hen is iets moeilijker aangezien ze weinig tot geen Engels kunnen. Er is er één die wel behoorlijk Engels kan, maar hij praat dan weer heel moeilijk, dus onze communicatie onder werktijd gaat via Facebook haha.

Deze week heb ik m'n eerste artikel geschreven. Het is een stuk wat werkgevers moet motiveren om mensen met een handicap aan te nemen en de tijdelijke baas - een Brit die verantwoordelijk is voor de marketing van het bedrijf - was tevreden, dus dat scheelt weer. :) Ook mijn tweede artikel is al af. Dit is voor een bedrijf waar we momenteel de website voor maken. De opdrachtgever wilde ook teksten hebben om één van haar artikelen te promoten, dus dat mocht ik doen. Ik weet nu van alles over avocado olie haha!

Ik moet zeggen dat m'n eerste indruk van m'n baas wel goed is. Hij lijkt vriendelijk en kwam 's middags al uitgebreid met m'n praten. Hij heeft veel bekenden bij een etnische minderheid (de Cham) hier in Vietnam, een groep waar andere Vietnamezen eigenlijk heel weinig van weten, en omdat hij wist dat ik erg geïnteresseerd in cultuur ben, heeft hij me allerlei foto's laten zien en veel uitgelegd. Erg leuk!

Gisteren heb ik m'n eerste echte grote uitdaging gehad. Ik werd 's avond naar een netwerk event/borrel gestuurd van de Amerikaanse KvK. Iedereen die mij kent, weet dat ik niet de meeste sociale persoon in de wereld ben, dus dat dat een behoorlijke uitdaging was. Uiteindelijk viel het best wel mee en was het ook nog best wel gezellig. Ik heb een stapel visitekaartjes gehad en heb een paar goede gesprekken gevoerd. M'n Britse baas, die ook mee naar de borrel was, leek tevreden en ik heb ook meteen één van de duurste 5-sterren hotels van Vietnam gezien haha.

Buiten werk heb ik nog niet heel veel gedaan. Afgelopen weekend heb ik geprobeerd om district 1, het toeristische district een beetje te verkennen. Ik ben naar de 'Ben Thanh' markt geweest, de grootste markt in de stad. Leuke markt, maar op zich gewoon heel erg toeristisch. Verder heb ik gewoon heel veel rondgelopen en vooral rondgekeken in de stad. Als ik niet loop, gebruik ik meestal Uber (wat hier wel goed functioneert en geen drama is) of neem ik de bus (zo'n 20 cent per ritje!).

Dinsdagavond ben ik naar een Couchsurfing event geweest. Leuke mensen ontmoet, zowel Vietnamezen als buitenlanders. Éen van de Vietnamezen heeft me thuisgebracht, achterop de scooter natuurlijk. Zoals dat hier hoort! Het verkeer is hier wel echt chaotisch. De brutaalste heeft voorrang is hier een soort ongesproken regel. De weg oversteken blijft dan ook nog een behoorlijke uitdaging!

Komende zondag ga ik de toeristische plekjes in de stad bekijken. Ik ga samen met een Vietnamees dus ik heb een privégids en vervoer. Goed geregeld hè?

Volgende week ga ik waarschijnlijk samen met een ander Nederlands meisje (die ik ook bij dat couchsurfing event ontmoet heb) het hele weekend naar de Mekong Delta. We willen in een homestay slapen, dus ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn.

Dat was het voor nu. Weer meer dan genoeg geschreven. We zullen zien of ik het vol kan houden om af en toe iets te schrijven. Ik heb nog niet zo veel foto's dus die komen later.

Liefs,

Lonneke

  • 24 September 2015 - 17:21

    Anneke:

    Fijn dat je je draai al een beetje hebt gevonden! En dan ook nog eens door de zure appel hebt doorgebeten van het netwerkeventen! Wouwwwww.. Geniet ervan dan doen wij dat voorlopig even in Spanje.

  • 24 September 2015 - 17:57

    Annemieke:

    Geweldig Lonneke, wat een avontuur weer.. Ja het verkeer moet daar vreselijk zijn, maar daar ga je zeker aan wennen.
    En wat goed van je dat netwerken, is ook niet mijn ding.
    Veel suc6 en plezier daar en geniet.

    Groetjes annemieke

  • 25 September 2015 - 09:58

    Mamma:

    Hoi meissie
    Wat een goed verhaal. Leuk dat je al artikelen mag schrijven, die wil ik graag eens lezen! En dat even. ... klasse hoor! Met een vietnamees op stap, dat moet wel gezellig worden! Ken je die van dat couchsurfing?
    Komend weekend zal best gaaf worden, ben weer heel benieuwd naar je verhalen!
    Liefs mamma.

  • 25 September 2015 - 09:59

    O&O:

    Lieve Lonneke! Geweldig, dat we vanmorgen bij het opstaan, je eerste reisverslag in onze p.c. troffen!
    Ja,ja. Wie verre reizen maakt, kan veel verhalen.
    Fijn, dat je eerste kennismaking op je werk zo goed valt. Nadere kennismaking met land en volk volgt!
    Succes met de vorming van je netwerk!!
    Hou ons op de hoogte! Kijk uit met oversteken, vooral achterop de scooter!!
    Stuur ons maar veel foto's, vooral "selfies"!!
    Good luck! Lfs, O&O.

  • 25 September 2015 - 17:38

    Tessa:

    Leuk Lon! Geniet van je weekend en heel veel plezier! Kussie van je zussie!:)

  • 25 September 2015 - 17:38

    Pappa:

    Leuk verhaal, en dan maar zeggen dat je nog niet veel gedaan hebt.Ik vraag me af of je nog wel slaapt Zorg maar dat je snel zelf ook visite kaartjes krijgt. Veel plezier en succes. P.s. moest je de schaar nu nog inleveren.

    pappa

  • 26 September 2015 - 03:30

    Eef:

    Hi nicht! Erg genoten van dit eerste verhaal! Ik hoop dat er veel zoals deze volgen, al kan ik op m'n vingers natellen dat we heus niet elke week hierop getrakteerd worden. Heerlijk als die reis soepeltjes verloopt, hè? Mooi om te lezen dat je al serieus mee draait in die organisatie. Ik vind het echt wel stoer hoor dat je zo snel/gemakkelijk (?) als representant van die organisatie op stap kunt gaan: meteen in het diepe, denk ik dan!
    Needless to say: ik kijk al weer uit naar de volgende aflevering. Heb je al lekkere springrolls gevonden? Zóóó lekker, èn gezond! Lieve groet uit Soest, Eef

  • 20 Oktober 2015 - 21:29

    Iet Van Der Heiden:

    Hoi Lonneke.Wat leuk om je te volgen,wel blijven schrijven hoor.Heel erg leuk.Veel plezier daar.Groeten Iet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lonneke

De wereld rond, beetje bij beetje!

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 49565

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 25 Januari 2016

Stage Vietnam

11 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk Cambodja 2014

09 Maart 2013 - 22 Juni 2013

Au Pair Spanje

12 Augustus 2010 - 29 Juni 2011

Highschool jaar Amerika

Landen bezocht: